Mijn Wooninvest
inloggen

Reparaties en klachten

Reparaties en klachten

Is er iets stuk in of om uw woning? Heeft u problemen met andere huurders of last van ongedierte? Wilt u woonfraude melden of heeft u een klacht over ons? Hier leest u hoe u het op de juiste manier kunt melden.

Dat kan op de volgende manieren:


  • Heeft u een klacht over uw inschrijving of hoe Woonnet Haaglanden de regels van de woonruimteverdeling toepast? Meld het hier.
  • Bent u ontevreden over de manier waarop WoonInvest of Woonnet Haaglanden omgaat met uw klacht over de toepassing en uitvoering van de regels voor woonruimteverdeling? Meld het bij de Regionale Klachtencommissie Woonruimteverdeling Haaglanden.



  • Huurt u een sociale of vrije-sector woning en heeft u een verschil van mening met WoonInvest over de hoogte van de huurprijs, de jaarlijkse huurverhoging, het onderhoud of de servicekosten? Meld het bij de Huurcommissie.
  • Bent u ontevreden over de manier waarop de Huurcommissie omgaat met uw klacht? Meld het bij de Kantonrechter.

  • Heeft u een algemene vraag aan ons? Gebruik ons contactformulier of start een live-chat sessie.

Veelgestelde vragen

U heeft ze liever niet in of om uw huis: muizen, ratten, mieren en ander ongedierte. Bewaar daarom voedsel goed afgesloten, voer geen vogels en zet geen volle vuilniszakken op uw balkon. 

Zelf bestrijden

U kunt als huurder veel ongedierte voorkomen met een schoon en opgeruimd huishouden. Deze soorten ongedierte moet u zelf bestrijden:

  • muizen
  • gewone mieren
  • muggen
  • vlooien
  • wandluizen
  • zilvervisjes
  • wespennesten die niet in of aan uw woning vastzitten

Schakelt u een ongedierte bestrijder in en/of koopt u bestrijdingsmiddelen bij de bouwmarkt, dan zijn de kosten voor eigen rekening.

Wat te doen bij ernstige overlast van ratten en duiven?

Bij overlast van ratten en duiven, neemt u contact op met de gemeente. 

Vocht en schimmel zijn (als u geen last heeft van een lekkage) vaak het resultaat van niet goed ventileren of onjuist verwarmen. Door te douchen, koken, was drogen, ademen en zweten produceren we veel vocht dat vervolgens in de woning blijft hangen. Overal waar veel vocht is en onvoldoende ventilatie ontstaat schimmel. Dat maakt het nodig om te ventileren waardoor de vochtige, vervuilde lucht naar buiten kan en droge, frisse lucht naar binnen.

Schimmel voorkomt u door:

  • Regelmatig te luchten en te ventileren, laat de ventilatieroosters altijd open staan
  • De mechanische ventilatie nooit uit te zetten en na het douchen of koken de ventilator nog ongeveer 20 minuten op de hoogste stand te laten staan om het meeste vocht af te zuigen
  • Regelmatig te verwarmen zodat de woning droog is en blijft
  • Het raam in de badkamer open te zetten na het douchen
  • Het raam in uw slaapkamer in de nacht op een kier te zetten
  • Tijdens het koken een deksel op de pan te houden, een raam te openen en de mechanische afzuiging op stand 3 te zetten
  • Uw was te drogen in een goed geventileerde ruimte

Onderstaande video's van de GGD Haaglanden helpen u deze problemen te herkennen èn te voorkomen. 








Hoe verwijder ik schimmels?
Heeft u last van schimmelplekken in uw woning, verwijder deze dan zo snel mogelijk. U kunt hiervoor verschillende schimmelwerende producten gebruiken zoals soda of een speciaal reinigingsmiddel dat u kunt kopen in de supermarkt. Als u de schimmelplekken heeft gereinigd kunt u eventueel schimmelwerende verf aanbrengen. Deze verf is te koop in de bouwmarkt. 
Let op: bij ruwe of poreuze oppervlakken dringen schimmels in het materiaal. Denk aan hout, kit, gips en pleisterwerk. Deze schimmel kunt u zelf niet verwijderen. Neem hiervoor contact op met een gespecialiseerd bedrijf in schimmelverwijdering.